Jesus forvandler ortodoks Jødisk pige til Zionist.

Fra Israeltoday.co.il/
11. maj 2014.

Jesus (Yeshua på Hebraisk) havde ingen problemer med at forvandle vand til vin, men når det drejer sig om at gøre en Haredisk (Ultraortodoks) Jøde til en trofast Zionist, er det en anden historie. For mange strømninger indenfor Haredisk Jødedom er Zionisme et fyord, og sidste uges Yom Ha'Atzmaut (Independence Day) var bare endnu en slem dag.

Men det var ikke længere tilfældet for Chava (ikke hendes rigtige navn), en 23-årig Haredisk Jødepige, der for nyligt tog imod Yeshua som Messias.

"Dette var min første Yom Ha'Atzmaut," siger Chava. "I vores familie, måtte vi ikke engang nævne det. Vi fik at vide af vore forældre, at vi skulle lukke skodderne, så vi ikke kunne se, hvad de afskyelige Goyims (nedsættende ord for ikke-Jøder) gjorde i gaderne. Vi kalder den 'Tzibele' (løg)-dag på Jiddisch.

"For mange Harediske Jøder er Yom Ha'Azmaut væmmelig, beskidt og hedensk."

"Vi hadede Israel," indrømmer Chava. "Vores forældre ønskede overhovedet ikke, at vi skulle være Israelske. Min far ville bringe os alle til Amerika."

Alt dette ændrede sig for evigt for Chava, da hun blev Jesustroende. "Da jeg hørte sirenelyden til minde om de faldne soldater, der havde givet deres liv for denne nation, stod jeg stille, og mit hjerte holdt næsten op med at slå," sagde hun. "Jeg forstod for første gang, hvor meget folk i Israel, mit folk, havde ofret for at bringe os tilbage til dette land og gøre det til en nation og et hjem for os, det Jødiske folk."

Chava føler sig flov over, at hun aldrig i hele sit liv har hædret de modige mænd og kvinder, der gav deres liv for at sikre et hjemland for det Jødiske folk. Hun indrømmer, at hun endda foragtede og hadede dem.

"Jeg takker Yeshua, der åbnede mine øjne. Han har givet mig en ret ånd og en helt ny forståelse," siger hun.

I Israel flyder Memorial Day direkte over i Yom Ha'Azamut-fester. Uafhængighed må fejres. Man må huske dem, der gav deres liv for, at det kunne blive en realitet. Glæden ved nationen kan forsøde nogle af de smertefulde erindringer om dem, der faldt.

"Jeg forstår nu, hvor vigtigt det er at vise respekt og ære for befolkningen i dette land, der har ofret så meget for mig, min familie og det Jødiske folk rundt om i verden," siger Chava om sin første Memorial Day og Yom Ha'Atzmaut.

"Jeg føler mig nu stolt af at være Israeler," siger hun. "Jeg er glad for, at jeg kan bo her og være en del af vort folk. Gud elsker vort folk, hele vort folk, sekulære, religiøse, Arabere og Jøder. Han elsker os alle," smiler hun.