Israeler forsvarer Messiansk Jøde.

Fra Ordetogisrael.no/
10. maj 2014.

Israelsk kommandogeneral forsvarer Messiansk Jødisk kadett.

Den Jødiske Messianske kadetten og stipendiaten Gideon holdt på et elitekurs et foredrag om Det nye Testamentet og sin tro på den Jødiske Messias Jesus. «Følg etter meg i min tro,» sa han til kursdeltakerne.

En av kadettene på kurset nektet å høre på Gideons foredrag. En general i IDF forsvarte, at Gideon som opplæringsoffiser måtte kunne fortelle om sin tro. Kadetten som nektet å være tilsted på hans foredrag ble av generalen fjernet fra elitekurset og overført til vanlig tjeneste.

Den dristige beslutning, som ble tatt av general og kommandør Avi Gil på befalsskolen, reflekterer et nytt kapittel av respekt for Messianske Jøder og Messiansk Jødisk tro i Israel.

I denne forbindelse sa general Gil. "Som en fremtidig offiser vil du bli bedt om å forsvare vår nasjon sammen med alle dine soldater uansett deres religion eller etnisitet, selv når deres tro kan være en annen enn din egen.

Som en offiser i IDF må du sørge for et trygt miljø, hvor alle dine soldater kan tjene sitt land. Du må vise en balansert tilnærming i beslutningsprosesser. Husk, du trenger ikke representere dine egne meninger, men snarere den nasjonale konsensus i IDF´s tilnærming til disse sakene."

I sin oppsummeringsuttalelse under den militære rettsaken mot kadetten, sa general Gil bestemt at "kadetten, som ikke vill lytte til Gideons foredrag, handlet på en måte, som var i absolutt opposisjon til IDF´s karakter og konvensjon. Det er ingen plass i IDF for offiserer, som holder ekstreme posisjoner. En kadett i IDF kan ikke overse andres religiøse tro og nekte å lytte til dem."

Under rettsaken innrømmetl kadetten: "Jeg har et problem i å lytte til en tro, som er annerledes enn hva jeg selv mener." Generak Gil konkluderte med, at "kadetten viste, at han selv ikke forsto det problem, han hadde kommet i som offiser. Han var heller ikke villig til å motta noen korreksjon. Derfor måtte jeg fjerne ham fra offiserskolen og overføre ham til vanlig tjeneste i hæren."

Tidligere ble Messianske Jøder betraktet som en sikkerhetsrisiko av myndighetene, og kunne ikke tjenestegjøre i sensitive enheter i Israels hær. I dag tjenestegjør Messianske Jøder som ledende offiserer i hver gren av det Israelske militæret inkludert Intelligence, som krever det høyeste nivået av sikkerhetskontroller.

Det er for tiden hundrevis og kanskje tusenvis av Messianske Jødiske soldater, som tjenestegjør i IDF. Mange av dem forteller åpent om sin Messianske tro på Jesus Messias. Messianske Jøder i Israel er stolte av å tjene sitt land. Mange Messianske Jøder velger å tjenestegjøre i elitekampenhetene, og de fleste er eksemplariske soldater, som ønsker å vise, at troen på Jesus ikke er et svik mot deres Jødiske arv.

Faktisk gir troen på Jesus Messias dem et enda større ønske om å tjene nasjonen Israel. "Jeg føler, at jeg gjør noe veldig viktig," fortalte en Messiansk Jødisk soldat i Iron Dome antirakettenheten til Israel Today. "Dette er noe jeg har forberedt meg til å gjøre for mitt folk. Jeg er stolt og glad for, at jeg kan være her for en tid som denne."