Messianske Jøder bringer legedom til Holocaustofre.

Fra Israeltoday.no/
17. april 2015.

- Da jeg sto foran de virkelige babyklærne, de små kjolene og skoene, som ble revet av spedbarna, før de ble kastet inn i gasskamrene, klarte jeg ikke mer, sa Tehilah, en av de unge Jødiske jentene, som kom til Auschwitz etter et Messiansk initiativ ved navn Yad B'yad. (Som betyr "Hånd i Hånd" på Hebraisk).

- Stående lammet hånd i hånd med min Tyske partner, brøt vi begge ut i gråt og kunne ikke stoppe. Vi holdt rundt hverandre og gikk gjennom det fryktelig stedet, mintes hun.

- Dypt i oss ble noe helbredet.

Hvert år siden 2005 har Messianske Jødiske ledere fra Israel gått sammen med hundrevis av Jødiske og Tyske ungdommer gjennom Auschwitz via programmet til Yad B'yad. Dette dristige initiativet har en klar visjon: "Smerten og skammen fra Holocaust har satt dype arr i både Jøder og Tyskere". De trenger hjelp for å gå sammen bort fra historien - gjennom vennskapet, til en felles fremtid. Mer enn halvparten av alle Israelske videregående skoler har siden 1980-tallet sendt titusenvis av Jødiske ungdommer til Polen og Auschwitz for å lære historien om Holocaust.

- Mange av våre barn, som kommer tilbake fra disse turene, opplever mareritt, angst og endatil tilfeller av depresjon, sa Batya Herpas, en lokal leder fra Utdanningsdepartementet.

- Det er mange uløste problematiske forhold med dagens turer til Polen.

Medlemmer av Herpas byråd synes å likevel se, at Yad B'yad sine deltakerne ikke ser ut til å ha de samme problemene. Det ser ut til, at programmet bidrar til å bringe helbredelse og forløsning, snarere enn å påføre smerte og sinne på sine deltakere.

Da Roi Keshet, en historielærer på en videregående skole, hørte om det Messianske Yad B'yad sitt initiativ, sa han, at det hadde vært hans drøm å se Jødiske og Tyske tenåringer gå sammen i Auschwitz.

Han underbygget det med et sitat fra Esekiel 17: "Fedrene spiste sure druer og barnas tenner ble dårlige."

- Vi har et problem med en offer-mentalitet i dette landet, og det er på tide å bringe helbredelse både for Tyske og Jødiske ungdommer.

Mange lokale lærere og myndigheter i Tyskland har vist interesse for Yad B'yad sine reiser. Ordføreren i Berlin var nylig vertskap for et offentlig arrangement i byen sammen med Yad B'yad. Ordføreren ba barna fortelle sine egne historier om, hvordan de prøver å hjelpe hverandre med å ta historien tilbake og skape et håp for fremtiden.

- Da jeg så alle brakkene og de ødelagte gasskamrene skjønte jeg for første gang, hvor skyldig min egen nasjon var og er, sa Annilka, en tysk deltaker. Da forsto jeg, hva mitt land hadde gjort! Det var da, jeg forsto, hvor viktig det er å be om tilgivelse.

Jeg gikk litt bort fra gruppen, og jeg spurte Julia (min Jødiske partner) om tilgivelse for min familie og min nasjon Tyskland. Hun svarte med å tilgi meg på vegne av sin egen familie og sin nasjon.

En Jødisk deltaker, som heter Esther fortalte: - Ved inngangen til Birkenau finnes et togetspor. Vi gikk i par (Jøder og Tysker) i ca ti minutter og holdt hender ... og hvert par satte seg ned og ba sammen.

Først var min partner og jeg helt stille. Deretter begynte vi å dele vårt hjerte med hverandre. Vi var oppløst i tårer.

Da min partner begynte å be for meg på Tysk, noe jeg ikke kunne forstå, var det som Guds nåde rørte ved mitt hjerte. Selv i de mørkeste stunder av menneskets historie har ikke vårt folk blitt fullstendig utslettet. Det er et lite lysglimt, men gir håp for en fremtid, så vi og våre barnebarn kan finne en vei ut av mørket og kan si; Aldri igjen.