"Jeg er blandt de første Svenskere med en mikrochip"

Fra Prophecynewswatch.com/
25. november 2014.
Af Mimmi Nilsson.

Sverige har et globalt ry som førende inden for udvikling af innovative teknologier. Men bliver en tendens med at indsætte mikrochips i den menneskelige krop antaget?

En lokal avis talte med en af de første Svenskere, der har valgt et implantat til at låse hendes kontordør op. Emilott Lantz, 25, fra Umeå i Nordsverige, fik en mikrochip indsat i hånden i sidste uge. Hun blev et Guinea Pig under Sime 2014 i Stockholm – en konference om digitalisering, internettet og fremtiden.

I overensstemmelse med formålet for begivenheden blev deltagerne tilbudt at få en mikrochip implanteret gratis – en mulighed, som Lantz benyttede sig af.

"Jeg føler det som om, vi er i fremtiden – men det er nutiden. For mig er det underligt, at vi ikke har set det før," siger hun til den lokale avis.

Der er beviser for, at antallet af chip-bærere i Sverige er i hastig vækst.

"Det har meget været et undergrunds-fænomen indtil nu, men der er måske 100 mennesker med chip i Sverige," siger Hannes Sjöblad fra den Svenske biohacker-gruppe BioNyfiken.

I den seneste måned gennemgik alene 50 personer fra gruppen proceduren. Teknologien har tidligere været anvendt til centrale tags eller chips i vore kæledyr, til brug når de skulle ind igennem kattelemmen.

Det, der er relativt nyt, er indsættelse af chippen i menneskers hænder. Tanken er, at i stedet for at transporterer nøgler rundt eller huske pinkoder og adgangskoder til vore telefoner og døre, kan mennesker, der er udstyret med mikrochips, bruge dem til at låse værelser eller garderobeskabe op, ved at placere deres hånd mod en maskine, der læser den information, som er gemt i chippen.

Det var opfordringen til at minimere antallet af nøgler, hun skulle bære rundt på, der var den afgørende faktor for Lantz. Men hendes beslutning om at gå igennem proceduren har givet blandede reaktioner fra hendes venner og familie. Nogle siger, hun har været tåbelig, mens andre mener, det er en cool idé.

"Teknologien er ikke ny, men emnet bliver følsomt, bare fordi den er i menneskers krop," siger hun.

Chippen, som er på størrelse med et riskorn, er udviklet til at blive i Lantzs hånd resten af hendes liv.

"Jeg er ikke overrasket over, at folk tror, det er fedt – det er ikke almindeligt endnu, men jeg tror, det vil blive det. Vi ændrer allerede på vore kroppe, så hvorfor skulle dette være anderledes?"

Lantz kom første gang i kontakt med idéen, da hun deltog i konferencen ”Nørd-Pigernes Møde” sidste år, hvor hun hørte taleren Carin Ism tale om transhumanisme. Transhumanisme er en bevægelse, der udforsker videnskab og teknologiske innovationer og deres forhold til menneskeheden.

Dens mål er at udfordre menneskeheden ved hjælp af nye teknologier, der gør det muligt for mennesker, at komme ud over deres nuværende begrænsninger.

"Jeg er super begejstret over at have haft fået dette gjort - jeg kan ikke vente til ejendomsinspektøren kommer tilbage til mig og lader mig komme ind i systemet, således at jeg kan bruge min chip i stedet for mine nøgler til at komme ind på kontoret," siger Lantz.

BioNyfiken's Hannes Sjöblad siger, det giver mening, at Sverige er begyndt at tage teknologien til sig.

"Der er en grund til, at dette sker i Sverige først og ikke andre steder. Svenskerne har en dokumenteret rekord for meget tidligt at adaptere nye teknologier, og den nuværende stemning leder hen imod denne type eksperimentere," siger han.

Lantz tilføjer: "Udover at have en chip i min hånd er jeg er en temmelig normal person."